od Michal » 02 úno 2011, 00:00
Nezkoušeli vyrobit, dá se běžně koupit celkem slušně fungující relativně levně, díky výrobě v Číně. Sice nerad podporuji čínskou výrobu, protože tím ubližuji svému oboru v Evropě, ale za ty peníze nemá smysl se s tím vyrábět.
Nejlevnější stojí 1300-2000, do 4000 koupíte slušný s volnoběžkou - tedy nemusíte půl hodiny odmotávat lano motorem na zpětný chod, než ho přivážete za nejbližší strom.
Co jsem zatím nevyřešil je, kam ho přidělat. Jediné vhodné místo, za které se dá těch 400kg zvednout a kde lanu nebude nic překážet, je rám sajdy. Mezi lodičku a motorku se žádný rozumný naviják nevejde, částečně strčený pod lodičku bude snižovat průjezdnost terénem. Na vejšku bude zhoršovat chlazení válce, navíc by měl ovládání volnoběžky zespodu. Zatím jsem nic opravdu dobrého nevymyslel.
Další problém je, že tyto motory žerou jak startéry. 80A naprázdno, 100 až 180A podle velikosti zátěže. Alternátor Denso na Uralu 2003 a novějších dá maximálně 55A v dostatečných otáčkách, zbytek musí po celou dobu táhnutí zvládnout baterie. Malá motobaterka to zvládne, pokud je v dobré kondici, startéry japonských strojů žerou 60 až 100A. Alternátor G424 Dněprů a Uralů 650 dá maximálně 11A, přičemž u těch ještě nepřevinutých bych se bál, zda to přežijou. Tam to má šanci nakrmit pouze autobaterka v sajdě.
Nezkoušeli vyrobit, dá se běžně koupit celkem slušně fungující relativně levně, díky výrobě v Číně. Sice nerad podporuji čínskou výrobu, protože tím ubližuji svému oboru v Evropě, ale za ty peníze nemá smysl se s tím vyrábět.
Nejlevnější stojí 1300-2000, do 4000 koupíte slušný s volnoběžkou - tedy nemusíte půl hodiny odmotávat lano motorem na zpětný chod, než ho přivážete za nejbližší strom.
Co jsem zatím nevyřešil je, kam ho přidělat. Jediné vhodné místo, za které se dá těch 400kg zvednout a kde lanu nebude nic překážet, je rám sajdy. Mezi lodičku a motorku se žádný rozumný naviják nevejde, částečně strčený pod lodičku bude snižovat průjezdnost terénem. Na vejšku bude zhoršovat chlazení válce, navíc by měl ovládání volnoběžky zespodu. Zatím jsem nic opravdu dobrého nevymyslel.
Další problém je, že tyto motory žerou jak startéry. 80A naprázdno, 100 až 180A podle velikosti zátěže. Alternátor Denso na Uralu 2003 a novějších dá maximálně 55A v dostatečných otáčkách, zbytek musí po celou dobu táhnutí zvládnout baterie. Malá motobaterka to zvládne, pokud je v dobré kondici, startéry japonských strojů žerou 60 až 100A. Alternátor G424 Dněprů a Uralů 650 dá maximálně 11A, přičemž u těch ještě nepřevinutých bych se bál, zda to přežijou. Tam to má šanci nakrmit pouze autobaterka v sajdě.