Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Davy » 27 srp 2015, 15:09

Kdyby někdo chtěl bastlit elektroniku http://www.davy-jawajizda.wz.cz/technik ... bsync.html , už jsem o tom v tomhle threadu jednou psal. Jestli nezapomenu, tak to vemu do Píšťan.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Davy » 20 črc 2015, 20:01

Michale, to varis tim tvym COckem? To je spis tak na dvojku elektrodu, nulaosmickou dratem tam nedostanes dost energie, ten velkej setrvak ti ji odvede.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Soptík » 19 črc 2015, 22:10

Ahojda,
tak jsem začal číst tohle vlákno a myslel jsem si že Ti upadnul ten kus plechu ze setrvačníku. Housenka by upadnout neměla. I více vrstvá. Co to zkusit preventivně vyhřát aspoň propan-butan hořákem na snížení napětí ve sváru.
Jinak luxusní práce. Svýho času jsem se taky dost věnoval elektronice, ale trochu mě dnes ujíždí vlak.
Smekám.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Michal » 19 črc 2015, 21:46

Jenom pro pobavení - ta věc navařená a pro jistotu ještě přišroubovaná na setrvačníku mi na Šumavském sraze samozřejmě upadla. Mohla upadnout při dlouhodobém přetáčení motoru na dálnici, ale upadla při lehtání motoru v louži. Zbytky toho plechu jsem z motoru doloval místo sprintu, aby mi to nelámalo zuby startéru.

Následně jsem se přesvědčil, že tenkou věc nedovedu přivařit k silné mase. Když to pálím co svářečka dá aby se to provařilo, vznikne ohromné pnutí, co to utrhne. Nakonec jsem místo toho vařil housenku v mnoha vrstvách a zabrousil do potřebného tvaru. Jestli upadne i ta, tak už fakt nevím.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Michal » 05 črc 2015, 23:00

Měl jsem motor venku kvůli kontrole spojky a nápravě ne dost pečlivě vyváženého setrvačníku. Při té příležitosti jsem si dodělal přípravu na čidla. Kromě Davyho snímače z Filcky jsem vytahal všechny snímače z auta co šly snadno.
Výsledek: hallovka kliky z brambory také nefunguje staticky, spíše jako indukční čidlo se zabudovanou elektronikou. Narozdíl od čidla z filcky, které funguje pouze téměř na dotek, to z brambory funguje na 3mm a i na tu vzdálenost dobře detekuje zuby co jsou užší než ta vzdálenost. Mechanické rozměry čidla jsou ale pro urala nepraktické, takže volím spíše čidlo z Filcky.
Hallovka vačky z brambory funguje staticky, lze ji tedy použít i jako klasické čidlo zapalování, ne jen na zuby. Funguje na 3.5mm, ale chytá cokoliv 3mm na všechny strany od středu čidla. Nedokáže rozeznat mezery mezi zuby.
Vyndal bych i čidlo z Forda, ale tam je jen holé indukční na klice, bez vyhodnocovací elektroniky. Navíc je neprakticky dlouhé a nedá se k němu odnikud dostat. Ještě jeden postřeh - hallovky z brambory jsou výrazně magnetické, přitahují železné piliny a podobný bordel. Čidlo z Filcky nikoliv. Je tedy dobré nemít moc bordel ve spojce. Otěr ze spojky magnetický není.
setrvačník s výběžkem pro hallovku
setrvačník s výběžkem pro hallovku
Takhle nízký plech stačí pro čidlo z filcky, pro cokoliv jiného to chce dvojnásobnou sílu.
flywheel2.jpg
Samozřejmě je potřeba to vyvážit. Já potřeboval vyvážit setrvačník tak jako tak.
Hallovka vačky z BMW M54
Hallovka vačky z BMW M54
Příprava na hallovku snímající horní úvrať a asi 40 stupňů před. Na klasické zapalování stačí sama o sobě. Zde je hallovka výfukové vačky z BMW M54. Sací vačka by měla být stejná ale má integrovaný 30cm kabel. Ta ale nejde z auta tak snadno vyndat.
Jistě existují hallovky vhodnějších tvarů
sensor2.jpg
Zde je navíc doplňková hallovka klikovky z Filcky 1.3 (dole), účel je přesnější řízení předstihu v nízkých otáčkách (nerovnoměrný chod) a také diagnostika chodu motoru ze zrychlení zubů v průběhu otáčky. Motory se vstřikováním v podstatě používají pouze hallovku kliky (k oběma účelům). K určení horní úvratě používají vynechaný zub. V mém případě by si chybějící zub nerozuměl se startérem, tak tam musím mít i čidlo vačky. Zuby jsou dost četné na to aby nevadilo že čidlo nefunguje staticky.

A finálně, bylo by hezké si skutečný úhel zážehu ověřit klasicky stroboskopem. Na Uralu a Dněpru ale není na co blikat. Udělal jsem si stupnici na setrvačníku. Pro použití je potřeba sundat startér. Vzhledem k minimální četnosti použití to nevadí.
strobo.jpg

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Michal » 09 čer 2015, 21:08

Ta zpětná vazba přes C2 je pro mě záhada. Teoreticky by to mělo zpomalit nárůst proudu při sepnutí tím že to tahá za bázi. Jenže za normálního provozu procesor drží T1 trvale sepnutý. Na emitorových odporech by kvůli omezení proudu neměl být nikdy impulz větší než 0,8V což nevím jestli někdy může překonat prahové napětí toho emitorového sledovače T2. Může to mít vliv pokud by tranzistor omezující proud byl kvůli velikosti pomalý. Nezdá se mi ale že by nějaký tranzistor mohl být pomalejší než indukčnost cívky.
Může to mít ale jinou možná nezamýšlenou funkci. Při rozepnutí T1 (po vteřině buzení) to značně zpomalí sepnutí T2/T3, čímž to zabrání značně nežádoucímu přeskoku jiskry při uvedení do klidu - koplo by to zpět. K tomu byl možná zamýšlen C1, ale ten při hodnotě R1 nemůže mít významnou funkci aniž by poškozoval výstup procesoru. Bohužel hodnoty kondenzátorů nezměřím aniž bych je sundal. Asi by šlo změřit vzájemné rychlosti hran signálů a z toho dopočítat RC konstanty. S tamtím osciloskopem to ale nedám ani omylem. Minimálně ty sondy jsou hrozně rozkompenzovaný, na hranách ukazují nesmysly pokud si nastavíš rychlý čas.
Ono mi trochu připadá že větší část zapojení byla převzata z nějaké starší verze nebo úplně jiného zapalování, do toho všeho bylo zapojeno AVR a ten kdo ho programoval ne zcela vše použil tak jak bylo zamýšleno.

Nejlepší by bylo to schéma odsimulovat v nějakém Spicu.

Co bych jako uživatel změnil, je to pomalé vypnutí cívky z 1s na asi 0.1s - aby to hodilo jiskru jen při dostatečném našlápnutí. Při pomalém šlápnutí, třeba když se motor zastavil skoro v úvrati, to rádo kopne a střelí do sání. Pak to chvíli nechce chytnout.
Doba sycení 5ms je zbytečně dlouhá, dle literatury pro většinu normálních cívek bezpečně stačí půlka.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Davy » 09 čer 2015, 08:44

Hezky, to sou hodne uzitecny informace.
Dokazes vysvetlit tu kapacitni vazbu pres C2? Omezeni spicky pri sepnuti?

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Jirka-MT9 » 09 čer 2015, 07:34

Hezká práce kluci, držím palce.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Michal » 08 čer 2015, 23:35

Tip pro Davyho: ST dělá IGBT tranzistor určený přímo pro zabudování do zapalovací cívky auta:
+ lze řídit přímo CMOS výstupem - k plnému otevření stačí 4V na gate,
+ obsahuje přepěťovou ochranu na 390V,
- neobsahuje antiparalelní diodu,
- pro některé cívky je nutno udělat proudovou ochranu - to ale platí pro všechny tranzistory,
- pouzdro nešikovné pro montáž na chladič.
http://www.st.com/st-web-ui/static/acti ... 077187.pdf

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Michal » 08 čer 2015, 20:57

Nějaké závěry z měření osciloskopem, se clonkou upnutou ve vrtačce a hallovkou přišroubovanou k jejímu stojanu.

Křivka regulace předstihu je jednoduchá:
Do 900 otáček to pálí na závěrnou hranu (3,5°),
Od 900 ot. úhel lineárně stoupá na 35° v 3400 otáčkách,
Od 3400 ot. dál to drží zhruba 35°. Vše s chybou 1-2°, s tímhle vybavením to nezměřím moc přesněji.

Pokud to má omezovač, je vysoko. Vrtačka tolik nedá, motor jsem se na brzdě moc přes 7000 točit neodvážil.
V otáčkách je vidět hrubý krok měření času procesorem jako nespojitost v úhlu/času zážehu.

Sycení probíhá po celou dobu sepnutí hallovky, minimálně však 5ms a to v otáčkách i před sepnutím hallovky.

Proudové omezení zhruba 5A není jen ochrana před chybným zapojením, je to provozní regulace proudu cívky. To je nutné pro ruskou cívku s tímto zapalováním montovanou - vypadá to jako Dněpří cívka, jen je zalitá v černém plastu. Má vnitřní odpor jen 1 ohm, tedy narozdíl od Dněpří cívky ji nelze provozovat s kladívkem nebo bezkontaktem bez regulace proudu.
Režim snížené spotřeby (pod 1A) se spíná zhruba po sekundě sycení cívky, s jakoukoliv změnou signálu z hallovky se vypne. Po delším čase (půl minuty nebo minuta) se zapálko vypne úplně a neprobudí ho nic kromě vypnutí a zapnutí napájení.
Vliv zpětné střídavé vazby z emitoru na rychlost sepnutí se mi nepodařilo naměřit. To ale neznamená že tam žádný účinek není.

V příloze je schéma výkonového stupně. (překreslil Davy)
Zbytek zapalování je jen lineár 5V, rychlý RC filtr na vstupu z hallovky a malý archaický Atmelí AVR. Diodu na zapálku ovládá procesor ve shodě se vstupem z hallovky. Pro použití s jinou než ruskou cívkou je potřeba přidat zenerky z kolektoru do báze, jinak přepetí například při vypadnutí fajfky může poškodit tranzistor.
Přílohy
zapalovani_typ5.pdf
(6.34 KiB) Staženo 542 x

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Davy » 05 čer 2015, 08:31

Michal píše: Davy: Umělý horizont z letadla na přístrojovce vedle tachometru? To musím mít! :lol: :lol: :lol:
To by ti cloumalo riditkama, je v tom setrvacnik roztocenej na nekolik desitek tisic otacek. ;)
Jinak sklonomer neni horizont. Sklonomer (inclinometr) je to co maj na palubce casto offroadovy auta, ukazuje to sklon vozidla vuci vektoru zrychleni, tzn. za jak dlouho se prevrati :) Horizont ukazuje integral uhlovejch rychlosti s pocatecni hodnotou v polohovejch uhlech v klidu (tzn. z inclinometru). V klidu, nebo pri rovnomernem primocarem pohybu je to pochopitelne stejne.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Michal » 04 čer 2015, 22:25

Já uvažuji, že bych si udělal obdobu toho ruského zapalování, ale s použitím zubů setrvačníku pro lepší přesnost a s více vstupy. Zejména bych přidal vstup z plynové rukojeti, nebo podtlaku, protože si to říká minimálně i o závislost přestihu na zátěži: Pokud mám předstih tak aby to hezky ostře táhlo za plynem, pak to na plný výkon má sklony ke klepání. Při úhlu kdy to neklepe, to zase nejede tak ostře. Nutno dodat, že před úpravou sání (zcela jiný airbox) pro zvýšení přísunu vzduchu to při doporučeném předstihu neklepalo. Ale také to moc nejelo.
Vstřikování je na mě trochu odvážný cíl, ale pokud nevyřeším věčný problém s protékajícími karburátory při natřásání po kamenitých cestách, minimálně bych se o to zajímal.
Uvažuji nad širokopásmovou lambdou pro mnohem snadnější ladění karburátorů.

Pokud bych si zapalování dělal, určitě bych tam udělal sériák pro možnost zobrazování parametrů, chyb a možnost korekcí předstihu za chodu kvůli snadnějšímu ladění.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Michal » 04 čer 2015, 22:03

Serpico: Váš názor na techniku tu asi všichni už dobře známe a hodláme ho nadále ignorovat. Nikoho se to osobně nedotýká, jen v tomto tématu řešíme něco úplně jiného.

Davy: Umělý horizont z letadla na přístrojovce vedle tachometru? To musím mít! :lol: :lol: :lol:

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od Davy » 04 čer 2015, 20:50

Michale, doporucuju ignorovat. Trol kterej nema odezvu da vetsinou pokoj.

Zmenim tema. Delam momentalne na mensim projektiku, kterej zacal tim ze jsem se nudil v praci a pak se drobatko rozrost. Bude to multifunkcni merici pristroj, pricemz primarni je mereni teplot, hlavy a olej. Pak tam bude otackomer, mereni napeti v siti a teplota okoli. Dal pocitam s moznosti rozsireni (v ustredne mam dva sloty na karty) o modul GPS a barometru (rychlost, vejska GPS, vejska baro, smer (kurs) GPS, prip. pozice) a podelnej a pricnej sklonomer (v terenu by se moch hodit). Zobrazovaci jednotka bude z boku na sajde, takova boule u pravy nohy, tri triznakovy LED segmentovky a jedna mala s cislem stranky a cervena ledka jako univerzalni poruchova kontrolka. Merici ustredna bude pod sedlem (mam baterku v sajde, takze tam mam volno). Tlacitko na prepinani stranek bude budto pod sedlem, nebo na riditkach. Nastaveni jasu segmentovek bude automaticky podle okolniho osvetleni.
Z casovejch duvodu nejsem schopnej to udelat ve vic exemplarich. Ale kdyby nekdo mel zajem, tak muzu zajistit vyrobu DPS a pripadne naprogramovat procesory (zatim je jich tam 5 :) ). Vyrobni naklady cca 3000,-. Kdyztak pisnete do zpravy, kdo by mel zajem.
Primarni ucel je ten ze pocitam ze bych casem prece jen udelal tu strikacku, takze by bylo dobry mit know-how jak ten motor reaguje na chudsi smes, co se tejce teplot hlav. Idealni by bylo merit EGT, ale termoclanky jsou desne drahy. Takze doufam ze z CHT ziskam dostatecny varovani pred prehratim.

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

od serpico-3 » 04 čer 2015, 13:53

Michale, vůbec jsem nechtěl jakkoliv zasahovat a vůbec proti tomu nic nemám a přeji úspěch. Ale jedna věc mne zaráží, když někdo něco zpochybní, mnohdy i jen z nadsázky, hned jsou všichni roztrpčeni, uraženi, velká ega bijí na poplach, co si to kdo dovoluje atd. Přitom jde o ho.no. Ale jsme v Čechách, tam je většina lidí z cukru, nikdo se jich nesmí dotknout. Mají to prostě těžký život. Za dřívějšího zřízení soudruzi řekli, tam to teda ne, soudruhu, tohle nám dělat nebudeš, to si zodpovíš atd..Mnozí z vás se jako soudruzi právě chovají... :(
Tak tedy do práce, nebudu vás rušit.

Nahoru