od Pavel Kučera » 28 led 2014, 13:11
Shledávám, že se rozpoutala vášnivá diskuze na věčné téma "Jaký olej".
Důležité je si přiznat, že tato diskuze nikdy neměla a nemá konce. Na jedné straně uživatel s najetými 200 tis. km na sajdkáře sovětského typu a na druhé študovaní technologové a chemici.
Zkusím taky něco:
Viskozita oleje nic nenapovídá o jeho kvalitě. 10W-40 může být stejně kvalitní jako 20W-50. Viskozita určuje použití oleje v závislosti na teplotách vnějších i motoru a jeho zatížení. Jiný olej použijete do vodou chlazených motorů, které si udržují konstantní provozní teplotu a jiný do vzduchem chlazených, kde se teplota při extrémním zatížení pohybuje i kolem 120 stC. První číslo (např. 20W) je zimní značení (použitelnost oleje v nízkých teplotách, čím nižší, tím jej lze použít v nižších teplotách), druhé za pomlčkou je letní značení (čím vyšší, tím lepší odolnost při vysokých teplotách motoru). Jediné, čeho je potřeba dosáhnout, je udržet olejový film na povrchu pracovní plochy ve všech provozních teplotách konkrétního motoru (pozor, při vysokých ale i nízkých teplotách). Proto naše doporučení pro letní ježdění 15W-50 nebo 20W-50, zimní potom 10W-40 (pro vzduchem chlazené 2-válce).
Kvalitu oleje určují výkonové specifikace (API, VW, ACEA, JASO atd.). Např. u často používané specifikace API značí první písmeno typ motoru (S = benzín, C = nafta), druhé potom v abecedním pořadí kvalitu oleje. Čím vyšší písmeno v abecedě, tím kvalitnější olej.
Příklad: Mogul M8AD (SAE 15W-50) má API SE, Denicol Biker 4 Stroke (SAE 20W-50) má API SG (pozor, skrytá reklama!).
Kvalita oleje se projevuje nejen v opotřebení součástí, ale také tvorbou usazenin a kalů v motoru, které mohou následně způsobit poškození motoru.
Přísady do oleje jsou dobrým obchodním artiklem, kdo by nechtěl mít motor s nižší spotřebou paliva, menším opotřebením, hladším chodem, ….., ale po letech se přikláním k názorům chemiků, že v kvalitním oleji již všechny potřebné přísady jsou.
Příklad: Do oleje Denicol Hypoid Gear Oil s API GL 5 již nemusíte přidávat rozehřátou grafitovou vazelínu. Je to olej pro hypoidní převody, velké tlaky a rázy (pozor, zase skrytá reklama!).
Myslím, že rada je jednoduchá. Neřešte výrobce (značku) oleje, vyberte správnou viskozitu a kvalitu oleje. Berte to jen jako poznámku, nechci se s nikým přít, viz. začátek tohoto článku.
Shledávám, že se rozpoutala vášnivá diskuze na věčné téma "Jaký olej".
Důležité je si přiznat, že tato diskuze nikdy neměla a nemá konce. Na jedné straně uživatel s najetými 200 tis. km na sajdkáře sovětského typu a na druhé študovaní technologové a chemici.
Zkusím taky něco:
Viskozita oleje nic nenapovídá o jeho kvalitě. 10W-40 může být stejně kvalitní jako 20W-50. Viskozita určuje použití oleje v závislosti na teplotách vnějších i motoru a jeho zatížení. Jiný olej použijete do vodou chlazených motorů, které si udržují konstantní provozní teplotu a jiný do vzduchem chlazených, kde se teplota při extrémním zatížení pohybuje i kolem 120 stC. První číslo (např. 20W) je zimní značení (použitelnost oleje v nízkých teplotách, čím nižší, tím jej lze použít v nižších teplotách), druhé za pomlčkou je letní značení (čím vyšší, tím lepší odolnost při vysokých teplotách motoru). Jediné, čeho je potřeba dosáhnout, je udržet olejový film na povrchu pracovní plochy ve všech provozních teplotách konkrétního motoru (pozor, při vysokých ale i nízkých teplotách). Proto naše doporučení pro letní ježdění 15W-50 nebo 20W-50, zimní potom 10W-40 (pro vzduchem chlazené 2-válce).
Kvalitu oleje určují výkonové specifikace (API, VW, ACEA, JASO atd.). Např. u často používané specifikace API značí první písmeno typ motoru (S = benzín, C = nafta), druhé potom v abecedním pořadí kvalitu oleje. Čím vyšší písmeno v abecedě, tím kvalitnější olej.
Příklad: Mogul M8AD (SAE 15W-50) má API SE, Denicol Biker 4 Stroke (SAE 20W-50) má API SG (pozor, skrytá reklama!).
Kvalita oleje se projevuje nejen v opotřebení součástí, ale také tvorbou usazenin a kalů v motoru, které mohou následně způsobit poškození motoru.
Přísady do oleje jsou dobrým obchodním artiklem, kdo by nechtěl mít motor s nižší spotřebou paliva, menším opotřebením, hladším chodem, ….., ale po letech se přikláním k názorům chemiků, že v kvalitním oleji již všechny potřebné přísady jsou.
Příklad: Do oleje Denicol Hypoid Gear Oil s API GL 5 již nemusíte přidávat rozehřátou grafitovou vazelínu. Je to olej pro hypoidní převody, velké tlaky a rázy (pozor, zase skrytá reklama!).
Myslím, že rada je jednoduchá. Neřešte výrobce (značku) oleje, vyberte správnou viskozitu a kvalitu oleje. Berte to jen jako poznámku, nechci se s nikým přít, viz. začátek tohoto článku.