Převodovka 3. rychlostní stupeň
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Vracím se k původnímu tématu - vyskakující trojka. Dnes jsem byl poprvé projet převodovku po opravě řazení (nová kola 3. + 4., nová vidlička, obě "skoronové" řadicí objímky, nová bronzová pouzdra všech kol) a instalaci dodatečného utěsnění vývodu náhonu tachometru. Ujel jsem sice jenom asi 25 km, ale rozdíl patrný na první pohled i pocit. Vše OK (zatím).
Abych reagoval i na poslední dotaz - axiální kroužek jsem v převodovce měl, tloušťku jsem neměřil a po zkusmém založení hřídele do skříně a ložisek byla vůle asi 0,3 mm. Nechal jsem to tak.
Co jsem ale udělal bylo to, že jsem vymezil vůli mezi koly stromečku vzájemně. Po "utažení" nalisováním ložiska byla axiální vůle některých kol velmi rozdílná, od téměř neměřitelné (0,1) po skoro 3/4 mm. Přesnými broušenými podložkami 0,25 a 0,15 mm jsem ji vymezil tak na 0,1. Zkrátka téměř bez možnosti ax. posuvu. Přesný údaj jsem nikde nenalezl, šel jsem na to "citem" tak, aby kola neutíkala při řazení po hřídeli přesuvnému kroužku. Podložky přesně padly ze svislého čepu staré Octavie...
Díky všem za poskytnuté rady i nezištnou nabídku potřebných dílů.
Abych reagoval i na poslední dotaz - axiální kroužek jsem v převodovce měl, tloušťku jsem neměřil a po zkusmém založení hřídele do skříně a ložisek byla vůle asi 0,3 mm. Nechal jsem to tak.
Co jsem ale udělal bylo to, že jsem vymezil vůli mezi koly stromečku vzájemně. Po "utažení" nalisováním ložiska byla axiální vůle některých kol velmi rozdílná, od téměř neměřitelné (0,1) po skoro 3/4 mm. Přesnými broušenými podložkami 0,25 a 0,15 mm jsem ji vymezil tak na 0,1. Zkrátka téměř bez možnosti ax. posuvu. Přesný údaj jsem nikde nenalezl, šel jsem na to "citem" tak, aby kola neutíkala při řazení po hřídeli přesuvnému kroužku. Podložky přesně padly ze svislého čepu staré Octavie...
Díky všem za poskytnuté rady i nezištnou nabídku potřebných dílů.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Zdravím, nechci zakládat další vlákno tak se zeptám zde. Mám K750 se zpátečkou, převodovka funguje celkem dobře až na dvě věci:
- po zařazení neutrálu nechtěla zařadit zpátečku, tento problém se ztratil po zvýšení volnoběhu,
- dál vypadával 4 rychlostní stupeň, přibližně tak 50/50.
Proto jsem převodovku rozdělal, ale nezjistil jsem žádný zásadní problém, kolečka i vidličky jsou v dobrém stavu, kulisa řazení taky není ohnutá ani vychozená. Samozřejmě budu muset vyměnit ložiska, ale nemyslím že by to byl hlavní problém. Jediné co jsem zjistil, že je mírně ohnutý čep (nevím jak se ta součástka jmenuje), ale je našroubována na řadící páce a přenáší pohyb na kulisu řazení. Když jsem to zkoušel v rozdělaném stavu bez ozubených kol tak se stávalo, že kulisa se přetočila o něco víc, vlivem čehož do ní nezapadla západka kulisy.
Proto se vás chci zeptat jestli to může být jeden z důvodů? Pokud ne tak budu muset hledat dál. Dík moc za rady. Foto přikládám.
- po zařazení neutrálu nechtěla zařadit zpátečku, tento problém se ztratil po zvýšení volnoběhu,
- dál vypadával 4 rychlostní stupeň, přibližně tak 50/50.
Proto jsem převodovku rozdělal, ale nezjistil jsem žádný zásadní problém, kolečka i vidličky jsou v dobrém stavu, kulisa řazení taky není ohnutá ani vychozená. Samozřejmě budu muset vyměnit ložiska, ale nemyslím že by to byl hlavní problém. Jediné co jsem zjistil, že je mírně ohnutý čep (nevím jak se ta součástka jmenuje), ale je našroubována na řadící páce a přenáší pohyb na kulisu řazení. Když jsem to zkoušel v rozdělaném stavu bez ozubených kol tak se stávalo, že kulisa se přetočila o něco víc, vlivem čehož do ní nezapadla západka kulisy.
Proto se vás chci zeptat jestli to může být jeden z důvodů? Pokud ne tak budu muset hledat dál. Dík moc za rady. Foto přikládám.
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Domnívám se, že vypadávání rychlosti mají na svědomí všechny vůle, které se vzájemně sčítají ve svých vlivech, hlavně oblouk vidličky, zapadající do obvodové drážky v řadícím kroužku (objímce). Zejména ale opotřebení náběhových hran této objímky a řadících ozubů na okraji ozubeného kola 4. rychlosti. Tohle ozubení nesmí mít ani na jedné součásti moc omleté náběhy a musí se vzájemně překrývat v max. možné šířce (rovné neopotřebené plochy na sebe).
Zpátečka - s volnoběhem by to nemělo mít žádnou souvislost. Uvnitř převodovky je aretační mechanizmus, který blokuje zpátečku, když je zařazeno cokoliv jiného než neutrál. V něm je jen nepatrná vůle a stačí, když je některá ze dvou součástí tohoto mechanizmu trochu někde jinde a mechanizmus neodblokuje. Mohlo by to souviset s tou popisovanou deformací. Dost blbě se to popisuje, chce to pozorovat, jak to blokování pracuje na převodovce bez víka, vidět je na něj dobře.
Zpátečka - s volnoběhem by to nemělo mít žádnou souvislost. Uvnitř převodovky je aretační mechanizmus, který blokuje zpátečku, když je zařazeno cokoliv jiného než neutrál. V něm je jen nepatrná vůle a stačí, když je některá ze dvou součástí tohoto mechanizmu trochu někde jinde a mechanizmus neodblokuje. Mohlo by to souviset s tou popisovanou deformací. Dost blbě se to popisuje, chce to pozorovat, jak to blokování pracuje na převodovce bez víka, vidět je na něj dobře.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
-
- Příspěvky: 612
- Registrován: 21 led 2011, 12:28
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Problém je, že převodovka bez víka nikdy neřadí stejně jako s víkem, protože hřídele jsou volné. Stačí s nimi kousek pohnout a řadí si to jak chce. Pro opravdu přesnou kontrolu by to chtělo mít futro přes které by bylo vidět (třeba jiné víko s vyříznutým otvorem). Asi bych začal tím, že bych vyměnil ten segmet za nezkroucený...
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Jak psali kluci problém bude v těch vůlich a v tom automatu(kytara)
do čeho se zasouvá ten čep vidličky(nesmí byt ovalitý)
a následně to nedořazuje tím přesuvným kroužkem
do toho čtverkového kola
Pokud máš ty zuby ojeté(kulaté) na tom přesuvném kroužku a na tom ozubeném kole tak ti to proto vyskakuje
A tak by to mělo vypadat po složení
do čeho se zasouvá ten čep vidličky(nesmí byt ovalitý)
a následně to nedořazuje tím přesuvným kroužkem
do toho čtverkového kola
Pokud máš ty zuby ojeté(kulaté) na tom přesuvném kroužku a na tom ozubeném kole tak ti to proto vyskakuje
A tak by to mělo vypadat po složení
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Zpátečka obvykle nejde zařadit, pokud chvíli držíte zmáčklou spojku. Převodová hřídel se zastaví a zuby se opřou proti sobě místo aby do sebe zapadly. Pomůže pustit spojku a zpátečku zařadit ihned po jejím opětovném zmáčknutí. Tento problém nemají stroje, kterým unáší spojka. Ty pro změnu špatně řadí neutrál, nebo v extrémním případě při stojícím motocyklu ani nevytáhnou zařazený kvalt.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Dík moc všem za poskytnuté rady. Zítra se na to ještě jednou podívám. Je to moje první dněpří převodovka, takže nemám v oku jak vypadá ještě tolerovatelná vůle popř. obroušení součástek atd. Určitě začnu součástkou, kterou jsem ukazoval na fotce a potom se uvidí co dál. Prostě pokus omyl. Jenom dotaz myslíte je rozumné ten ohnutý čep rovnat nebo raději sehnat jiný s rovným čepem?
Ještě jednou dík za pomoc.
Ještě jednou dík za pomoc.
-
- Příspěvky: 612
- Registrován: 21 led 2011, 12:28
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Neexperimentuj a vyměň to za nové...
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Určitě to vyměním za rovný. Teď jsem to znovu zkoušel a zdá se mi že to špatně docvakává do zářezů po obvodě kulisy, občas to zůstane mezi zářezy. Zatím dík, jak to vyměním tak dám vědět výsledek.
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Ta převodovka jinak řadí jak je ve svislé poloze a jinak jak je ve vodorovné poloze , tak ji testuj v té vodorovné poloze (tak jak by byla uložena v rámu). Je to trochu nepohodlné , ale gravitaci neodrbeš
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň
Zdravím, nebudu zakládat nové téma. Mám Urala 650 IMZ IMZ 8.103-40. Koupil jsem ho napůl v krabici a postupně ho skládám. Jako poslední jsem složil převodovku. Při jízdě na trojku pod plynem se mi stává, že se bez přidání plynu začnou zvyšovat otáčky, ale motorka začne zpomalovat. Myslím že vyskakuje rychlost. Po ťuknutí do řadičky se rychlost zařadí zpět. Zkontroloval jsem vymezení axiální vůle, a o milimetr jsem podložil ložisko aby se hřídel neposouvala. Ale při projetí se děje to samé jako jsem psal výše. Prosím o radu co s tím dál. Jestli vyměnit vidličky, přesuvné kroužky a kola? Nepřišlo mi že by ty díly byly moc opotřebované.