
naviják
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
naviják
zkoušeli ste si někdo vyrobit naviják ? nebo vymejšlím blbosti a je to naprostá zbytečnost ? 

Re: naviják
Nezkoušeli vyrobit, dá se běžně koupit celkem slušně fungující relativně levně, díky výrobě v Číně. Sice nerad podporuji čínskou výrobu, protože tím ubližuji svému oboru v Evropě, ale za ty peníze nemá smysl se s tím vyrábět.
Nejlevnější stojí 1300-2000, do 4000 koupíte slušný s volnoběžkou - tedy nemusíte půl hodiny odmotávat lano motorem na zpětný chod, než ho přivážete za nejbližší strom.
Co jsem zatím nevyřešil je, kam ho přidělat. Jediné vhodné místo, za které se dá těch 400kg zvednout a kde lanu nebude nic překážet, je rám sajdy. Mezi lodičku a motorku se žádný rozumný naviják nevejde, částečně strčený pod lodičku bude snižovat průjezdnost terénem. Na vejšku bude zhoršovat chlazení válce, navíc by měl ovládání volnoběžky zespodu. Zatím jsem nic opravdu dobrého nevymyslel.
Další problém je, že tyto motory žerou jak startéry. 80A naprázdno, 100 až 180A podle velikosti zátěže. Alternátor Denso na Uralu 2003 a novějších dá maximálně 55A v dostatečných otáčkách, zbytek musí po celou dobu táhnutí zvládnout baterie. Malá motobaterka to zvládne, pokud je v dobré kondici, startéry japonských strojů žerou 60 až 100A. Alternátor G424 Dněprů a Uralů 650 dá maximálně 11A, přičemž u těch ještě nepřevinutých bych se bál, zda to přežijou. Tam to má šanci nakrmit pouze autobaterka v sajdě.
Nejlevnější stojí 1300-2000, do 4000 koupíte slušný s volnoběžkou - tedy nemusíte půl hodiny odmotávat lano motorem na zpětný chod, než ho přivážete za nejbližší strom.
Co jsem zatím nevyřešil je, kam ho přidělat. Jediné vhodné místo, za které se dá těch 400kg zvednout a kde lanu nebude nic překážet, je rám sajdy. Mezi lodičku a motorku se žádný rozumný naviják nevejde, částečně strčený pod lodičku bude snižovat průjezdnost terénem. Na vejšku bude zhoršovat chlazení válce, navíc by měl ovládání volnoběžky zespodu. Zatím jsem nic opravdu dobrého nevymyslel.
Další problém je, že tyto motory žerou jak startéry. 80A naprázdno, 100 až 180A podle velikosti zátěže. Alternátor Denso na Uralu 2003 a novějších dá maximálně 55A v dostatečných otáčkách, zbytek musí po celou dobu táhnutí zvládnout baterie. Malá motobaterka to zvládne, pokud je v dobré kondici, startéry japonských strojů žerou 60 až 100A. Alternátor G424 Dněprů a Uralů 650 dá maximálně 11A, přičemž u těch ještě nepřevinutých bych se bál, zda to přežijou. Tam to má šanci nakrmit pouze autobaterka v sajdě.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: naviják
no otázka je.. Má to smysl za ty peníze?
počítám, že nikdo nepojede do terénu, odkud by se každou chvíli musel tahat navijákem - tzn. to bude spíš na nouzový občasný využití = bych už radši koupil hupcuk a pár tisícovek by zbylo
počítám, že nikdo nepojede do terénu, odkud by se každou chvíli musel tahat navijákem - tzn. to bude spíš na nouzový občasný využití = bych už radši koupil hupcuk a pár tisícovek by zbylo

Ural Ranger 2008, 22tis km
Re: naviják
Urcite si jde poradit i bez navijaku, ale proc si to neulehcit, kdyz to jde
Na dovolenych jsme nektere useky projizdeli hlavne diky tomu, ze bylo dostatek tahounu a nosicu na prepraveni motorek pres nejetelny usek.
Pokud Michal vyresi, kam navijak umistit a jak ho napajet, tak ho asi koupime. Zatim jezdime oba, na extremnejsich dovolenych je taky dost lidi okolo, ale kdyby pak s tim zapadnul nekde sam, tak na tohohle mamuta uz sila jednoho cloveka nestaci.

Na dovolenych jsme nektere useky projizdeli hlavne diky tomu, ze bylo dostatek tahounu a nosicu na prepraveni motorek pres nejetelny usek.
Pokud Michal vyresi, kam navijak umistit a jak ho napajet, tak ho asi koupime. Zatim jezdime oba, na extremnejsich dovolenych je taky dost lidi okolo, ale kdyby pak s tim zapadnul nekde sam, tak na tohohle mamuta uz sila jednoho cloveka nestaci.
белка
"hydroveverka"
"hydroveverka"
- Me2d
- Příspěvky: 131
- Registrován: 23 led 2011, 08:10
- Bydliště: Praha východ - Čelákovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: naviják
Což takhle po více jak 11 letech oživit téma navijáku? Prosím, kdo máte nějaký ruční (asi nechci elektriku) příp. jaké vyprošťovací zařízení používáte, pokud není více lidí okolo a jedete jen s babou třeba? Kam dát, za co případně bezpečně uchytit při vyprošťování, nebo stačí hupcuk a dlouhé kurtny? Z venku na sajdu stranu mezi motorkou a sajdou? Díky moc, tak nějak tuším, že někdo něco mít bude
Me2d

Člověk něčím švihlej bejt musí, jinak by se z toho snad i zbláznil :-)
Re: naviják
Naviják jsem pořídil,ale zatím nenamontoval.Mám to vymyšlené,tak,že by se dal namontovat dopředu na rám sajdy i dozadu na rám tažného zařízení.Tedy použít podle potřeby.Ale...léta jezdím s hupcukem a třicetimetrovým konopným lanem (+ skládací lopatou) a nikdy jsem ho nepoužil.Naviják asi namontuji jako okrasu - viz ilustrační foto
.

- Me2d
- Příspěvky: 131
- Registrován: 23 led 2011, 08:10
- Bydliště: Praha východ - Čelákovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: naviják
Tak okresu nepotrebuju, tak to jistí hupcuk asi, pokud někdo nepřijde s něčím zavratnym 
Člověk něčím švihlej bejt musí, jinak by se z toho snad i zbláznil :-)
Re: naviják

-
- Příspěvky: 125
- Registrován: 22 led 2013, 17:43
- Bydliště: Brno, Prostějov
- Kontaktovat uživatele:
Re: naviják
Taky jsem si tou myšlenkou zahrával, ale přijde mi zbytečný "tahat" dalších cca 7 kg železa. Přemýšlel jsem jestli by v nouzi nestačilo namotat pár otoček lana (syntetickýho), okolo kardanu od hl. převodu na kolo sajdy, pak už by to mohlo držet na "tření" lano by se navíjelo na kardanovou hřídel. Fakt je že pak by byla pakárna to zase odmotat, ale v nouzi by to na vyproštění mohlo stačit. Jinak mám taky ruční hupcuk, ale beru ho jen když vím, že pojedu sám do nějakých "sraček" kde mi nikdo nepomůže. Ale samozřejmě je to na vkusu a potřebách každého soudruha 
Každopádně jak na ATV tak u náklaďáku v terénu už jsem musel párkrát použít naviják a je to věc k nezaplacení, pokud fakt zůstanete někde "viset"

Každopádně jak na ATV tak u náklaďáku v terénu už jsem musel párkrát použít naviják a je to věc k nezaplacení, pokud fakt zůstanete někde "viset"

Ural 750 "Ranger"
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)
- Me2d
- Příspěvky: 131
- Registrován: 23 led 2011, 08:10
- Bydliště: Praha východ - Čelákovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: naviják
A má někdo vyzkoušeno, jak dlouho dokáže urali baterka ten povoz táhnout? Pokud tedy použijete 12v navijak a ural zůstane někde prilepeny v bahně?
Člověk něčím švihlej bejt musí, jinak by se z toho snad i zbláznil :-)
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: 22 led 2013, 17:43
- Bydliště: Brno, Prostějov
- Kontaktovat uživatele:
Re: naviják
No schválně se mrknu na to ATV co máme v práci, je to osmikilo (dvouválec Rotax), naviják jak vpředu tak vzadu a baterka tuším 18 - 20 Ah ? vytáhnout se to zvládá úplně v pohodě, ale pochopitelně motor musíš nechat v chodu
Ono se stačí kolikrát potáhnout fakt jen o kousek a pak už se to chytne. A on se ti nakrásně může přehřát i ten naviják ...

Ural 750 "Ranger"
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)
-
- Příspěvky: 45
- Registrován: 01 bře 2015, 12:28
Re: naviják
Mam zkusenost s tim, ze jakmile se Dnepr zarazi do snehu tak, ze sam nevyjede (nepovedeny pokus o prorazeni zaveje), tak funguje jako idealni pevny bod pro ctyrkolku, ktera se pri snaze vytahnout Dnepra ze zaveje lehce nahrbila a pote se zacala pritahovat k Dnepru, ale Dnepr se ani nehnul. Nakonec to skoncilo stejne tak, ze jsme museli Dnepra vyhrabat a vytahnout ho systemem "Burlaci na Volze".
Vyse uvedene me privedlo na myslenku, proc vlastne tahat na motorce navijak, kdyz by stacila nejaka kladka s popruhem a dlouhe lano (+ nejaky vetsi stanovy kolik do zeme)? Pripadne dalsi moznost by byla mit vic popruhu na upevnovani bagaze a pouzit je systemem "Burlaci" tak, ze by se proste protahnul popruh prednim kolem, druhy ramem na sajde a Dnepr by se z toho sajrajtu proste tak napul vynesl ridicem a kulometcikem. Protoze at je to jak chce, vzdycky se clovek zaprasi od bahna nebo snehu (podle toho kde to utopi).
Vyse uvedene me privedlo na myslenku, proc vlastne tahat na motorce navijak, kdyz by stacila nejaka kladka s popruhem a dlouhe lano (+ nejaky vetsi stanovy kolik do zeme)? Pripadne dalsi moznost by byla mit vic popruhu na upevnovani bagaze a pouzit je systemem "Burlaci" tak, ze by se proste protahnul popruh prednim kolem, druhy ramem na sajde a Dnepr by se z toho sajrajtu proste tak napul vynesl ridicem a kulometcikem. Protoze at je to jak chce, vzdycky se clovek zaprasi od bahna nebo snehu (podle toho kde to utopi).
- Me2d
- Příspěvky: 131
- Registrován: 23 led 2011, 08:10
- Bydliště: Praha východ - Čelákovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: naviják
No spíš jde o to, pokud jsi sám, nemaje závodčího ani kulometčíka, ani kolegu na jiném motocyklu, tak si pomoci sám (pominuto, že jsem vůl a nemám jezdit kde to neznám), takže vozím 2 kurty 5M , ale nějaké přírodní pevné lano a něco jako hupcuk, ale skladnější, nebo třeba naviják na tažné ruční, nejskladnější je lano, kladka a nějaký úvaz, jen ten hupcuk je svině dlouhá
takže naviják není uplně od věci když to má vše na sobě a nemusíš tomu vymýšlet další místa. 


Člověk něčím švihlej bejt musí, jinak by se z toho snad i zbláznil :-)
Re: naviják
Hupcuk je dobrý, pokud potřebuješ popotáhnout jen kousek. Má krátké lano a musíš to pořád znovu uvazovat. Přesvědčil jsem se o tom při jednom nechtěném odskočení do křoví. Lepší by byl naviják.
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: 22 led 2013, 17:43
- Bydliště: Brno, Prostějov
- Kontaktovat uživatele:
Re: naviják
Takže naše pracovní ATV (Can Am Outlander MAX 800 ccm) mají baterku 12V 18AH (je to AGM od Varty), v podstatě tedy stejná kapacita co aspoň já mám na Uralu. Navijáky "Warn RT 25 RUGGED TERRAIN" 2500 LB ( 1360 kg). Jinak ovladače navijáků máme vyvedený přímo na řídítka (takový malý panel).
Ural 750 "Ranger"
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)